Het fundament van systemisch fenomenologisch werk

OpleidingSystemisch werken in het onderwijs

De introductiecursus Systemisch werken in het onderwijs richt zich specifiek op systemisch werk in relatie tot de gedrags- en leerproblematiek van kinderen. Systemisch werken met kinderen vraagt namelijk een andere benadering dan systemisch werken met volwassenen.

In deze cursus maak je kennis met de principes van het systemisch werk en het fenomenologisch waarnemen. We laten je zien hoe je deze kennis jou kan ondersteunen in jouw professionele rol in het onderwijs, al dan niet in direct contact met kinderen, ouders of docenten.

Voor wie?

De introductiecursus is bedoeld voor iedereen die vanuit een professionele rol werkt in het onderwijsveld van kinderen. Voor alle professionals die werken met kinderen of gezinnen, zoals docenten, (kinder-)coaches, orthopedagogen, pedagogen, kinderverpleegkundigen, pleegzorg etc.

Doel van de cursus

De introductiecursus Systemisch werken in het onderwijs geeft je een geheel nieuwe blik op je eigen werkveld. Oefeningen geven je handvatten om anders naar gedrag en situaties te kijken.

Na het afronden van de cursus:

  • heb je kennis over de basisprincipes van het systemisch werk (de systemische gewetens, de basisprincipes en de belangrijkste patronen)
  • ben je je meer bewust van je eigen innerlijke houding
  • heb je door oefeningen ervaren wat het systemisch waarnemen voor jou betekent
  • weet je welke patronen en dynamieken aanwezig kunnen zijn in een systeem

Deze tweedaagse cursus kun je zien als een opstap naar andere opleidingen, bijvoorbeeld de opleiding Systemische pedagogiek of Systemisch leiderschap in het onderwijs.

Programma

De introductiecursus bestaat uit 2 dagen. Let op: deze zijn niet aanééngeschakeld. Tijdens de eerste dag bekijken we de principes van het systemisch denken en werken we met korte oefeningen. Ook het fenomenologisch systemisch waarnemen komt aan bod.

In de weken tussen de twee cursusdagen kun je in je eigen werksituatie oefenen met de opgedane kennis en ervaring.  Op de tweede dag gaan we nog wat verder in op patronen en dynamieken die gerelateerd zijn aan je eigen inbreng. Hierdoor krijg je meer inzicht op de werking van jouw systemen en je eigen positie daarin.

Toelating

Er is geen vooropleiding nodig om deel te kunnen nemen aan de Introductiecursus Systemisch werken in het onderwijs.

Bijeenkomsten tijdens Covid-19-pandemie

Het Bert Hellinger Instituut doet er alles aan om de richtlijnen vanuit de overheid ter voorkoming van de verspreiding van Covid-19 zo goed mogelijk op te volgen. We werken steeds zoveel mogelijk conform de laatst bekende richtlijnen en mogelijkheden. Lees de actuele informatie over Covid-19 en het BHI en/of neem persoonlijk contact met ons op.

Praktische informatie

Gespreide betaling is mogelijk zonder meerkosten. Voor het maken van afspraken omtrent gespreide betaling kun je contact opnemen met de administratie via info@hellingerinstituut.nl.

Het Bert Hellinger Instituut is opgenomen in het Centraal Register voor Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). Daarom is deze opleiding vrij van BTW.

Brochure

Meer weten over de opleiding Systemisch werken in het onderwijs? Download onze brochure!

Download

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij sturen maandelijks de nieuwste blogs, vlogs en ons cursusaanbod via onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in.

Inschrijven

Over het Bert Hellinger Instituut

Mensen zijn altijd in ontwikkeling. Met elkaar, zonder elkaar. In families, in teams, in organisaties. Het systemisch bewustzijn geeft inzicht in het waarom van ons zijn en doen. Met familieopstellingen en organisatieopstellingen ontstaat ruimte voor beweging. Het BHI geeft opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van systemisch werk, opstellingen, leiderschap en coachen. Ook werken we rechtstreeks met organisaties die willen leren over hun onderstroom. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van mens, organisatie en maatschappij.

EVENT
Voor aanstormende en gevestigde leiders. Een initiatief van het Bert Hellinger Instituut.