Algemene informatie
Inleiding
Systemisch coachen en systemisch leren waarnemen en denken staan bij deze opleiding centraal. Hoe kun je je cliënt systemisch coachen? Met toegang tot informatie die veelal onbewust, of halfbewust, ligt opgeslagen in het systeem van de cliënt ontstaat er een nieuw perspectief – en vervolgens ruimte voor inzicht en groei.
Voor wie?
Systemisch coachen is voor iedereen die coachingsituaties in het professionele leven tegenkomt – of verwacht tegen te gaan komen. Coaches, managers, therapeuten, projectleiders, docenten, artsen, etc.
Doel van de opleiding
Het doel van de opleiding Systemisch coachen is dat je na afloop op een systemische wijze cliënten kunt begeleiden en de houding en principes van systemisch fenomenologisch werk kunt inzetten.
Na het afronden van de opleiding:
- heb je kennis van de werking van systemen en de drie mechanismen: eenheidsmechanisme, systeemmechanisme en evolutionaire kracht
- kun je oordeelloos, fenomenologisch systemisch waarnemen en handelen
- open je een nieuw perspectief bij de cliënt door essentiële vragen te stellen, waardoor de cliënt inzicht krijgt in zijn/haar systemische positie
- heb je begrip van jouw eigen rol en plek als systemisch coach
Programma
Deze opleiding bestaat uit 10 dagen, verdeeld over 5 blokken. Je leert alle facetten van het proces van systemisch coachen kennen en toepassen:
- systemische perceptie
- dynamieken herkennen
- interventies doen
- de onderliggende theorie
- jouw eigen innerlijke houding en gesprekstechnieken inzetten op een manier die het beste bijdraagt aan het coachingsproces
We oefenen met eigen casuïstiek van deelnemers en werken met gastcliënten onder supervisie van de opleiders. De opleiding kent één hoofdtrainer en je zult meerdere trainers ervaren. We werken voornamelijk met fysieke bijeenkomsten. Omdat systemisch coachen ook heel goed mogelijk is online, is dat onderdeel ook ingebouwd in deze opleiding. Aansluitend aan blok 3 en 4 is er tweemaal een halve online dag waarin je een van onze ervaren systemische coaches aan het werk kunt zien en ervaren.
Overige gegevens
Blok 1 |3 dagen
De drie mechanismen ontdekken vanuit je eigen perspectief
De basis voor systemisch fenomenologisch werk ligt in de drie mechanismen: het eenheidsmechanisme, systeemmechanisme en evolutionaire kracht. Om deze drie te kunnen doorvoelen én om je eigen persoonlijke thema’s aan te kijken als coach, starten we de opleiding hiermee.
Na blok 1:
- Doe de oefeningen die tijdens het blok zijn gedaan. Wellicht was je tijdens de opleidingsdagen wel coach maar niet coachee of andersom.
- Oefening trouw/ontrouw
- Maak een genogram met iemand
- Zorg dat je ‘De draai naar het leven’ hebt gedaan.
- Verken van hoeveel systemen je deel uitmaakt. Verken welke systemische functie/plek je daar hebt.
- Lees Hoofdstuk 1, 2, 3.1, en 4
Blok 2 |2 dagen
Systemisch waarnemen
In dit blok leer je wat systemisch coachen is en hoe je systemisch kunt waarnemen. De focus ligt op het verkrijgen van systemische informatie via de cliënt. Je ontdekt hoe je veelvoorkomende patronen en dynamieken in een systeem kunt herkennen en welke interventiemogelijkheden er zijn om deze los te laten. In oefengroepen zetten we de eerste stappen naar de praktijk.
Na blok 2
- Doe de oefeningen die we gedaan hebben.
- Oefen een coachgesprek (Stop en GO) met de checklist
- Welke systemen hoor je?
- Wat nemen je systemische spieren waar?
- Welke systemische principes spelen mee in vraag?
- Welke dynamieken bespeur je?
- Welke fase op de berg?
- Welke vragen openen en welke niet?
- Kijk naar documentaire de Familie Hond
Vragen voor bij de documentaire Het zwijgen van de familie Hond
https://www.npostart.nl/KN_1701084
- Wat voor soort emoties ervaart de dochter? (Zie gevoels-categorieën reader)
- Met welke dynamiek zouden de nachtmerries van de dochter verband kunnen houden? Of: wat probeert het systeemgeweten “te doen” door deze nachtmerries en emoties te laten ervaren in de dochter?
- Wat kan maken dat de vader niet eerder interesse had in de geschiedenis van zijn ouders.
- Waarom heeft de dochter nu wel interesse in diezelfde geschiedenis?
- Wat is het effect van het bezoek en de reis naar Auschwitz
- Voor vader
- Voor dochter
- Voor het familiesysteem
Blok 3 |2 dagen
Vormen en praktijk
In dit blok zullen we werken met verschillende manieren om systemisch te coachen. We gaan de tool box (aan)vullen en veel oefenen.
Na blok 3:
- Doe de oefeningen die we gedaan hebben
- Doorzicht op huiswerk na blok 4. Je kunt dus al hier mee beginnen en afspraken maken met je mede deelnemers:
Doe 3 coachgesprekken en schrijf een korte reflectie (zie format) daarop en stuur naar 2 mede deelnemers. Het kan handig zijn als je dit al organiseert met je mede deelnemers na blok 3. De afspraken daarover worden in de oefengroep of in de WhatsApp groep verder gemaakt.
Format reflectie: reflecteer aan de hand van de onderstaande vragen naar aanleiding van je 3 coachgesprekken:
- Wat was je leerdoel aan de start en hoe kun je daarop reflecteren?
- Als je de coach checklist na het gesprek doorneemt waar ben je tevreden over en waar wil je nog meer op ontwikkelen
- Wat heb je geleerd in de gesprekken over je systemisch coach schap?
Gastcliënten voor blok 4: dag 1 om 13.30 tot 15.00 en dag 2 om 9.30-11.00
Blok 4 |2 dagen + 1 online dag
Setting maken en praktijk
In dit blok gaan we de praktijk van het systemisch coachen verder verdiepen en gaan we werken met gastcliënten. Je leert setting maken en ook vragen rondom ethiek komen aan de orde. Ook verdiepen we enkele thema’s systemisch.
Online dag:
Na blok 4 is er een online dag. Tijdens deze dag kun je onze ervaren coaches aan het werk zien met online coachen. Ook nemen we je mee in online coachen als techniek. Je kunt je eigen leervragen inbrengen als input voor het online coachen.
Na blok 4:
- Doe de oefeningen die we gedaan hebben
1 Vervolg van de 3 coachgesprekken en schrijf daar een reflectie op van max 1 A4 (zie format)
- Deel je reflectie met 2 mede deelnemers.
- De 2 mede deelnemers formuleren vragen en feedback voor de coach.
Format:reflecteer aan de hand van de onderstaande vragen naar aanleiding van je 3 coachgesprekken:
1.Wat was je leerdoel aan de start en hoe kun je daarop reflecteren?
2. Als je de coach checklist na het gesprek doorneemt waar ben je tevreden over en waar wil je nog meer op ontwikkelen?
3. Wat heb je geleerd over je systemisch coachschap
2 Beleg een meeting (kan online) waarin je je laat bevragen door de 2 mede deelnemers op je reflectieverslag en vice versa. Dit kan weer een nieuw leerdoel worden voor de online coach dag na blok 4
Na de online dag:
Lees hoofdstuk 5: de kunst van het helpen.
Blok 5 |2 dagen
De kunst van het helpen
In dit laatste blok duiken we in de kunst van het helpen zoals Bert Hellinger ons heeft geleerd. We koppelen dit aan onze innerlijke houding als systemisch coach.