Het fundament van systemisch fenomenologisch werk

Deel 2

Zulu Roots Experience

In het tweede deel van de reis reizen we naar Kwazulu Natal, de regio waar Bert Hellinger van 1953-1968 heeft gewoond en gewerkt. We willen ter plekke meer leren en voelen over zijn tijd in dit deel van de wereld en over de bronnen die zo gewoon zijn in de Zulu-cultuur: de voorouders, de natuur en de grotere bron van het leven.

We starten in Ixopo, waar we verblijven bij King’s Grant, dat oorspronkelijk gebouwd is door Duitse Trappistenmonniken. Een typische missieplek, met een kerkje gebouwd van stenen gemaakt uit de rode aarde. Ooit onderdeel van de Orde van missionarissen van Marianhill én woonplaats van Hellinger. De plek waar wij verblijven, aan de rivier, is de plek waar vroeger de gewassen werden verbouwd voor Saint Mary’s Seminary, iets verderop op de heuvel.

We bezoeken de plekken waar Hellinger heeft gewerkt als priester. We zien hoe Hellinger destijds verandering probeerde te brengen, hoe hij voorbij culturen, zwart-wit en denkkaders wilde komen. Het instituut kerk was te sterk voor de vernieuwing die hij bracht. We zien duidelijk terug hoe deze periode van invloed is geweest op het systemisch werk van nu.

Onze hoofden en harten vullen zich met ervaringen. Tanja leest voor uit een boek dat ze bij toeval heeft gevonden over ‘100 years Mariannhill’, het bisdom waar Bert Hellinger deel van uitmaakte. De 74-jarige oom van Lindiwe vertelt over zijn tijd in het seminarie. Sicelo en Lindiwe laten ons kennismaken met de kracht van aparte cirkels voor mannen en vrouwen.

Zo vertrekken wij naar Isithumba, een Zulu Village in ‘the valley of 1000 hills’. We worden warm ontvangen. Er is heerlijk gekookt en de jongeren doen een prachtige dansvoorstelling. We leren veel over hun spirituele, voorouderlijke en emotionele verbinding.

Op de laatste dag van onze Zulu Roots Experience bezoeken we de township waar Lindiwe is opgegroeid. We bezoeken de sangoma-school waar haar neef in opleiding is tot traditioneel healer. Ieder krijgt een omslagdoek met eigen betekenis, die we omdoen bij hun traditionele dans waarin zij de voorouders aanroepen. Daarna gaan we op bezoek bij de moeder van Lindiwe, die ons meteen voorgaat in een katholiek gebed.

In de middag bezoeken we Marianhill. Alle gebouwen staan er strak bij en de energie is laag, het vuur eruit. We doen buiten een ritueel om alle voorouders van deze plek te eren en de draai te maken naar onze toekomst.

Saint Mary’s Seminary

Bert Hellinger werkte ruim een jaar op het Saint Mary’s Seminary in Ixopo. Op het moment van onze reis is het seminarie al twaalf jaar gesloten en met grote hekken vergrendeld. Dankzij Lindiwe gaan de hekken voor ons open en kunnen wij contact maken met een van de plaatsen waar Hellinger heeft geleefd en gewerkt.

Er gebeurt een bijzonder toeval: precies op de dag en tijd dat wij het seminarie willen bezoeken, willen vertegenwoordigers van het bisdom deze plek ook bezoeken om te verkennen of er een nieuwe bestemming aan te geven is. Na twaalf jaar geen teken van leven!

We besluiten eerder te gaan. Hoewel de plek verlaten en verwaarloosd is, voelen we wat een geweldige potentie er is. We brengen de wens in de lucht dat er een landbouwschool als nieuwe bestemming in komt. Zodat de lokale mensen, die beetje voor beetje land terugkrijgen, leren hoe ze dat kunnen bewerken. Fingers crossed.

De katholieke kerk en het stromen van de bron

In het museum van Marianhill zien we typische sangoma-spullen die bij de start van het bisdom afgenomen zijn van de mensen die deze plek bewoonden. De pijnlijke hele werkelijkheid van ‘het katholieke goede doen’ komt vol in beeld, net als het verschil tussen het instituut kerk en de goddelijke bron van alle leven.

Waar wij voelen dat de kerk het Zulu-volk vooral veel ontnomen heeft, worden we verrast door de oom van Lindiwe, die juist zeer enthousiast vertelt over zijn tijd in het Saint Mary’s Seminary. Hij zou wensen dat ook nu nog op zo’n strenge manier lesgegeven werd!

Het is slechts een van de vele momenten tijdens deze reis waarop we heen en weer geslingerd worden tussen goed en fout, nemen (roven!) en geven, vertrouwen en verraad.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij sturen maandelijks de nieuwste blogs, vlogs en ons cursusaanbod via onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in.

Inschrijven

Over het Bert Hellinger Instituut

Mensen zijn altijd in ontwikkeling. Met elkaar, zonder elkaar. In families, in teams, in organisaties. Het systemisch bewustzijn geeft inzicht in het waarom van ons zijn en doen. Met familieopstellingen en organisatieopstellingen ontstaat ruimte voor beweging. Het BHI geeft opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van systemisch werk, opstellingen, leiderschap en coachen. Ook werken we rechtstreeks met organisaties die willen leren over hun onderstroom. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van mens, organisatie en maatschappij.

SYSTEEMLAB
Voor aanstormende en gevestigde leiders. Een initiatief van het Bert Hellinger Instituut.