Uit eigen ervaring
Matthijs Jongepier over de opleiding Systemische Pedagogiek
AANTAL DAGEN: 8 | TRAINER: BIBI SCHREUDER
Docent persoonlijke vorming & theater Matthijs Jongepier:
“Ik zocht een verdiepende opleiding in systemische dynamieken waar ik mijn eigen denken, willen, voelen en handelen tegen het licht kon houden. In de opleidingsinformatie van Systemische Pedagogiek werd ik gegrepen door het ‘ontwikkelen van jezelf als het voornaamste pedagogisch instrument’ en de beperkte focus op het doen van opstellingen. Het leek me daarnaast een mooie plek om professionele sparringpartners tegen te komen uit alle hoeken van het werkveld.
Ieder opleidingsweekend was een reis op zichzelf met alles wat een reis in zich kan hebben; verrassing en verwondering bestonden naast weerstand en ongeduld. Het was voor mij één oefening om het ‘niet-weten’ te aanvaarden waarmee er ruimte ontstond voor systemische waarneming.
Daarbij heb ik veel gehad aan de manier waarop Bibi aan het roer stond: helder en duidelijk over alles wat de systemische mijlen die achter haar liggen aan betekenis en wijsheid hebben opgeleverd. En tegelijk (aan dat roer) ook net zo alert, nieuwsgierig en waarnemend over dat wat nog te weten valt als wij. De synergie van de groep maakte dat het vele malen meer werd dan een verzameling individuele reiservaringen.
Het meest ingrijpende van de opleiding vind ik de integratie van een rigoureus andere vorm van logica. Eentje waarin verleden/ heden/ toekomst, oorzaak en gevolg, probleem en oplossing zich op een aantrekkelijke, speelse manier volstrekt anders tot elkaar gaan verhouden. Een logica die niet te bevatten is zonder jezelf (en alles wat/wie/hoe je bent) daarin oordeelloos mee te nemen.
Hierin raakte me ook de kracht van de systemische taal. ‘Wat je zegt’ raakt bijvoorbeeld aan iets wezenlijk anders dan ‘dat wat gezegd wil worden’. Ook viel het ‘uitzoomen’ door fenomenologisch waar te nemen op als een direct toepasbare vorm van vertraging in pedagogisch denken en handelen. We zijn zo snel geneigd om de (pedagogische) oplossing te zoeken in de details terwijl de oorsprong zich vaak pas toont in de bredere kijk.
Ik raad de opleiding iedereen aan die toe is aan een radicale dosis oprechtheid. Het aanvaarden van de uiterst beperkte rol die je hebt in het aandragen van ‘de oplossing’ en het pakken van de grootse rol die je hebt in het bijdragen aan ‘volledigheid’ door te werken aan je eigen volledigheid, die van je organisatie en je team – daar spinnen onze leerlingen pas echt garen bij.”
Benieuwd naar deze opleiding?
Systemische pedagogiek
De opleiding Systemische pedagogiek laat je zien wat systemisch werken is en kan betekenen in je professionele leven met kinderen. Met inzicht in de werking van systemen creëer je ruimte voor ontspanning, rust en samenwerking. Niet alleen bij het kind, maar ook in de klas, het gezin of het team.
Ga naar de opleidingWil je meer leren over systemisch werk en opstellingen?
Aanbod
Groei op professioneel, persoonlijk of maatschappelijk vlak met een cursus, training of coaching van het BHI.
Over het BHI
Het BHI is hét opleidings-, kennis- en onderzoekscentrum voor systemisch werk. Maak kennis met het team, onze locaties en historie.
FAQ's
Ben je nieuw hier of is iets niet duidelijk? Bekijk de veelgestelde vragen over systemisch werk in het algemeen of het BHI.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij sturen maandelijks de nieuwste blogs, vlogs en ons cursusaanbod via onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in.
InschrijvenOver het Bert Hellinger Instituut
Mensen zijn altijd in ontwikkeling. Met elkaar, zonder elkaar. In families, in teams, in organisaties. Het systemisch bewustzijn geeft inzicht in het waarom van ons zijn en doen. Met familieopstellingen en organisatieopstellingen ontstaat ruimte voor beweging. Het BHI geeft opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van systemisch werk, opstellingen, leiderschap en coachen. Ook werken we rechtstreeks met organisaties die willen leren over hun onderstroom. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van mens, organisatie en maatschappij.