Het fundament van systemisch fenomenologisch werk

Uit eigen ervaring

Suzette Brants over de opleiding Systemisch Leiderschap in het Onderwijs


AANTAL DAGEN: 10  |   TRAINERS: MARIJE BOOT

Directeur kindcentrum Suzette Brants:

“Toen wij met onze stichting met Marije Boot systemisch keken naar onze organisatie kregen we zoveel nieuwe inzichten. Waar komen we vandaan als organisatie en welke mijlpalen hebben ons gevormd? Welke afslagen hebben we gekozen en welke terugkerende patronen zijn in onze organisatie ontstaan? En wat willen we daar wel en niet van behouden?

Door die bijeenkomst heb ik ervaren hoeveel beweging de systemische blik kan brengen. Toen ik de opleiding SLO voorbij zag komen –  mét Marije als trainer, op mijn vakgebied, in mijn woonomgeving – twijfelde ik dan ook geen moment. Ik wist hoeveel het zou veranderen voor mij als persoon en als leider als ik zou begrijpen wat er onderbewust meedoet.

Een krachtige leider begrijpt om te beginnen wie hij of zij zelf is. Daar had ik iets in uit te puzzelen: hoe neem ik mezelf mee in de organisatie en hoe kan ik door mezelf te zijn mijn leiderschap versterken? Welke interventies kan ik doen om processen in gang te brengen of wat moet ik juist laten?

Doordat ik mij nu bewuster ben van wie ik ben en beter kan plaatsen of iets van mij is of van de ander, ontstaat er veel meer rust in het gesprek. Ik hoef niet zo nodig op te lossen, het inzicht komt vaak vanzelf. En als het een keer wiebelt of even schuurt, mogen we er ook op vertrouwen dat het even tijd kan kosten voor een oplossing komt.

Ik hoef ook in mijzelf minder op te lossen. Als ik streng tegen mezelf ben, kan ik nu omarmen dat ik dat doe en weet ik waarom ik dat doe, wat er in mijn geschiedenis ligt dat dat bij mij hoort. Eerder verzette ik mij daartegen, dat gaf me onnodig onrust.

En ik kan meer teruggeven aan de ander door breder waar te nemen. Luisteren, onderzoeken wat er speelt helpt. Dat maakt dat we tot veel diepere gesprekken komen.

Ook in het contact met ouders is het enorm waardevol wanneer je begrijpt dat er een  onderstroom kan zijn. Want dan kun je duiden: wat hoort bij jou en wat hoort bij mij als persoon of ons als organisatie? In oudergesprekken kunnen andere verschillende waarheden leven, waardoor je de samenwerking niet kunt vinden. Terwijl we uiteindelijk allemaal gewoon het beste voor het kind willen.

Doordat ík anders kijk en handel is er dus veel veranderd. Daarnaast gebeurt er nog iets anders: het systemisch werk plopt als onderwerp op in mijn team. Mensen hebben er ervaring in en vertellen daarover, of zijn er juist nieuwsgierig naar en willen een training volgen. Dat maakt dat de systemische blik steeds meer een plek inneemt binnen ons kindcentrum.”

Benieuwd naar deze opleiding?

Systemisch Leiderschap in het Onderwijs

In deze opleiding leer je hoe systemisch werk ruimte geeft voor groei in het onderwijsveld. Door schoolleiders mee te nemen in de nieuwe mogelijkheden die de systemische blik biedt ontstaan er volop kansen om teams, docenten en leerlingen binnen de onderwijsorganisatie duurzaam aan te sturen en versterken.

Ga naar de opleiding

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij sturen maandelijks de nieuwste blogs, vlogs en ons cursusaanbod via onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in.

Inschrijven

Over het Bert Hellinger Instituut

Mensen zijn altijd in ontwikkeling. Met elkaar, zonder elkaar. In families, in teams, in organisaties. Het systemisch bewustzijn geeft inzicht in het waarom van ons zijn en doen. Met familieopstellingen en organisatieopstellingen ontstaat ruimte voor beweging. Het BHI geeft opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van systemisch werk, opstellingen, leiderschap en coachen. Ook werken we rechtstreeks met organisaties die willen leren over hun onderstroom. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van mens, organisatie en maatschappij.

SYSTEEMLAB
Voor aanstormende en gevestigde leiders. Een initiatief van het Bert Hellinger Instituut.