Uit eigen ervaring
Arno Methorst over de opleiding Systemisch leiderschap in het onderwijs
AANTAL DAGEN: 10 | TRAINERS: MARIJE BOOT
Basisschooldirecteur Arno Methorst:
“Als leidinggevende had ik altijd wel het onderbuikgevoel dat er nog een andere laag meespeelt. Een laag die je soms onbewust aanraakt, maar veel bewuster zou kunnen opzoeken. Toen ik het boek De Fontein van Els van Steijn las, voelde ik dat dat precies díe laag was.
Te weten waarom iemand op een bepaalde manier reageert, of jijzelf, of waarom het loopt zoals het loopt: als je dat wat je intuïtief voelt concreet kunt maken, heb je ineens zoveel meer mogelijkheden. Dat was mijn insteek bij de opleiding Systemisch Leiderschap in het Onderwijs (SLO).
Vooral het eerste blok was knetterhard werken. Je duikt volledig in je eigen achtergrond en dat raakt je in je kern. Heel pittig – maar ook nodig, want je kunt alleen een goede leidinggevende zijn als je je plek hebt ingenomen, in je familiesysteem en in je werkomgeving.
Ik merk dat ik dankzij de systemische blik andere signalen oppik. Wat zegt iemand, hoe, welke bewegingen maakt hij daarbij? Je komt veel sneller tot de kern. Ook doordat ik veel rustiger naar de situatie kijk en me zonder oordeel afvraag: waar is dat gedrag een oplossing voor?
Als je begrijpt wie je tegenover je hebt, kun je op een heel andere manier reflecteren. De ontwikkelgesprekken verlopen daardoor bijvoorbeeld op een heel ander niveau. Je komt sneller een laag dieper en eerder bij de essentie van daar waar het over gaat.
Ik merk het verschil ook in vergaderingen. Dan was het soms toch wel makkelijk om oplossingen vooral buiten jezelf te zoeken. Maar door te kijken zonder oordeel, te spiegelen, te benoemen wat er gebeurt, leggen we een echte verbinding. Die is essentieel om ons als team en als school verder te brengen.
Ook de organisatie ervaar ik anders nu ik kan uitzoomen. Als je stilstaat bij de organisatie als geheel systeem en je kijkt naar wat het verleden heeft ingebracht, is daar dan misschien nog wat van in de organisatie? Dat vinden mensen soms moeilijk te volgen, maar als je je voorstelt hoe lang het voelbaar is binnen een familie wanneer er iemand ‘fout’ was in de oorlog, dan wordt wel duidelijk hoelang het verleden mee kan blijven spelen. Ook in organisaties.
Eigenlijk zou deze systemische kennis in ieder leiderschapsprogramma moeten zitten. Het verruimt je blik en het levert je een inzicht op dat je helpt om eerder stappen naar voren te zetten. Of om te begrijpen waarom iemand vastloopt. Of waarom zaken lopen zoals ze lopen.”
Benieuwd naar deze opleiding?
Systemisch leiderschap in het onderwijs
In deze opleiding leer je hoe systemisch werk ruimte geeft voor groei in het onderwijsveld. Door schoolleiders mee te nemen in de nieuwe mogelijkheden die de systemische blik biedt ontstaan er volop kansen om teams, docenten en leerlingen binnen de onderwijsorganisatie duurzaam aan te sturen en versterken.
Deze opleiding is geaccrediteerd voor schoolleiders.
Ga naar de opleidingWil je meer leren over systemisch werk en opstellingen?
Aanbod
Groei op professioneel, persoonlijk of maatschappelijk vlak met een cursus, training of coaching van het BHI.
Over het BHI
Het BHI is hét opleidings-, kennis- en onderzoekscentrum voor systemisch werk. Maak kennis met het team, onze locaties en historie.
FAQ's
Ben je nieuw hier of is iets niet duidelijk? Bekijk de veelgestelde vragen over systemisch werk in het algemeen of het BHI.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij sturen maandelijks de nieuwste blogs, vlogs en ons cursusaanbod via onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in.
InschrijvenOver het Bert Hellinger Instituut
Mensen zijn altijd in ontwikkeling. Met elkaar, zonder elkaar. In families, in teams, in organisaties. Het systemisch bewustzijn geeft inzicht in het waarom van ons zijn en doen. Met familieopstellingen en organisatieopstellingen ontstaat ruimte voor beweging. Het BHI geeft opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van systemisch werk, opstellingen, leiderschap en coachen. Ook werken we rechtstreeks met organisaties die willen leren over hun onderstroom. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van mens, organisatie en maatschappij.