Het fundament van systemisch fenomenologisch werk

Blogs

29 maart 2018| Overig

Dekt de vlag de lading?

Service en veiligheid of controleur?

In het zomernummer 2017 van het magazine van openbaarvervoerbedrijf Hermes staat een interview met een Medewerker Service en Veiligheid. Als het erop aan komt, ben je dan van Service of van Veiligheid? En als het er niet zo op aan komt, waar ben je dan van? En als je als medewerker meer van het ene houdt dan van het andere, ben je dan toch van alle twee? Trouwens, wat verstaat Hermes onder service en onder veiligheid?
Onthullend vind ik wat de medewerker zegt dat hij doet: ‘Ik controleer of reizigers reizen met een geldig vervoerbewijs. Mijn collega’s en ik stappen onderweg bij een halte de bus in en controleren de vervoerbewijzen van alle reizigers die uitstappen en de reizigers die in de bus zitten.’
De interviewer stelt vervolgens de vraag: ‘Jullie zijn er ook voor de veiligheid, toch?’ Het antwoord: ‘Ja. We controleren ook of mensen niet dronken in de bus zitten of vervelend gedrag vertonen. Als dat zo is dan spreken we de reiziger edaarop aan. We zijn allemaal getraind in omgaan met ongewenst en agressief gedrag.’
Controleur zou ik een meer kloppende benaming van de functie vinden, als ik kijk naar de uit te voeren werkzaamheden. Laten ze de zaak niet mooier maken dan hij is! Of is dat iets wat meer voorkomt in dit bedrijf? Dan hoort het er wel erg bij!

Vakkenvuller of gastheer/vrouw?

In tegenstelling tot de bovenstaande functie zou ik de functie vakkenvuller in zijn naamgeving willen upgraden.

Albert Heijn gebruikt de term vulploegmedewerker voor wat in de volksmond vakkenvuller heet. In de taakomschrijving worden achtereenvolgens vier taken vermeld: Helpen bij het lossen van de vrachtwagens, schappen vullen, zorgen dat de winkel er verzorgd uitziet, en (als laatste) klanten helpen als ze een product niet kunnen vinden.

In veel supermarkten stoppen de vakkenvullers ogenblikkelijk met het vullen van de vakken als ik vraag waar ik een bepaald product kan vinden. Ze lopen voor me uit en stoppen pas als we bij het juiste rek zijn aangekomen. En met een vriendelijk gebaar wijzen ze me precies waar staat wat ik zoek.
Kennelijk hebben ze de instructie om allereerst de klant de weg te wijzen en pas op de tweede plaats de vakken te vullen. Dát zou ik nu graag een servicemedewerker noemen, of een gastheer/vrouw.
Maar ja, misschien moet die wel meer betaald krijgen dan een vakkenvuller. . .

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij sturen maandelijks de nieuwste blogs, vlogs en ons cursusaanbod via onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in.

Inschrijven

Over het Bert Hellinger Instituut

Mensen zijn altijd in ontwikkeling. Met elkaar, zonder elkaar. In families, in teams, in organisaties. Het systemisch bewustzijn geeft inzicht in het waarom van ons zijn en doen. Met familieopstellingen en organisatieopstellingen ontstaat ruimte voor beweging. Het BHI geeft opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van systemisch werk, opstellingen, leiderschap en coachen. Ook werken we rechtstreeks met organisaties die willen leren over hun onderstroom. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van mens, organisatie en maatschappij.

EVENT
Voor aanstormende en gevestigde leiders. Een initiatief van het Bert Hellinger Instituut.