Het fundament van systemisch fenomenologisch werk

Uit eigen ervaring

Peetie Groenen over de opleiding Systemisch leiderschap in het onderwijs


AANTAL DAGEN: 10  |   TRAINERS: MARIJE BOOT

Intern begeleider en MT-lid Peetie Groenen:

“Hoe kan het nu dat er steeds weer dezelfde dingen gebeuren als je er zo hard aan werkt om dingen te veranderen? En hoe is het mogelijk dat een team met veel nieuwe collega’s toch weer dezelfde patronen laat zien? Hoe kan ik inzicht krijgen in die processen en hoe kan ik hierop reageren?”. Met die vragen gaf ik mij op voor de opleiding Systemisch Leiderschap in het Onderwijs (SLO).

Op De Groote Aard, een school voor SO en VSO, werk ik als intern begeleider. Daarnaast neem ik deel aan het MT. Tot onze eigen verbazing bleven we zowel op klasniveau als op schoolniveau steeds tegen dezelfde dingen aan lopen. Bij het implementeren van nieuwe ontwikkelingen, die naar ons idee een grote toevoeging zijn voor het lesgeven, hebben we oog voor de werkdruk. Deze meerwaarde werd door het team ook zo ervaren – en daarnaast plopte steeds weer dezelfde zin op: ‘Het komt erbij en het is te veel’. Hoe verander je dat nu?

Marije Boot heeft ons heel kundig meegenomen in wat systemisch kijken en werken inhoudt. Ze brengt niet alleen kennis over maar leeft het ook voor. En als deelnemer neem ik daardoor niet alleen kennis op maar onderga ik het systemisch werken ook. Dat is overigens best pittig, om zo naar je eigen systeem en handelen te kijken, en kan je bij vlagen ook aan het wankelen brengen. Maar zo heeft de kennis zich wel in mij verankerd.

In mijn basishouding is veel veranderd. Door anders te kijken, te luisteren en te voelen kan ik met wat meer afstand waarnemen. Ik kan meer van de inhoud weg komen en dan wordt er overkoepelend veel duidelijk. Op deze manier zie, hoor en voel ik meer.

De grootste winst is dat ik meer op mijn eigen plek kan blijven staan. Eerder werd ik meegezogen in wat de ander van mij wilde: advies of emotie bijvoorbeeld. Nu kan ik beter bij mijzelf en mijn functie blijven en vanuit die plek meer verbinding leggen. Want als je niet bezig bent met je eigen mening of ideeën, is er veel meer ruimte voor verbinding.

Ik merk dat die veranderingen leiden tot nieuwe inzichten. Niet alleen bij mij; door wat ik benoem, vertel of vraag, pakt de ander ook meer autonomie. Er is iets in gang gezet, wat een mooie eerste stap is in mijn systemisch leiderschap.”

Benieuwd naar deze opleiding?

Systemisch leiderschap in het onderwijs

In deze opleiding leer je hoe systemisch werk ruimte geeft voor groei in het onderwijsveld. Door schoolleiders mee te nemen in de nieuwe mogelijkheden die de systemische blik biedt ontstaan er volop kansen om teams, docenten en leerlingen binnen de onderwijsorganisatie duurzaam aan te sturen en versterken.

Deze opleiding is geaccrediteerd voor schoolleiders.

Ga naar de opleiding

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij sturen maandelijks de nieuwste blogs, vlogs en ons cursusaanbod via onze nieuwsbrief. Blijf op de hoogte en schrijf je in.

Inschrijven

Over het Bert Hellinger Instituut

Mensen zijn altijd in ontwikkeling. Met elkaar, zonder elkaar. In families, in teams, in organisaties. Het systemisch bewustzijn geeft inzicht in het waarom van ons zijn en doen. Met familieopstellingen en organisatieopstellingen ontstaat ruimte voor beweging. Het BHI geeft opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van systemisch werk, opstellingen, leiderschap en coachen. Ook werken we rechtstreeks met organisaties die willen leren over hun onderstroom. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van mens, organisatie en maatschappij.

SYSTEEMLAB
Voor aanstormende en gevestigde leiders. Een initiatief van het Bert Hellinger Instituut.